Náboženství (1)

30. června 2009 v 8:17 | Deda_Bjeda |  Miroslav Brabenec
Jestliže považujeme NÁBOŽENSTVÍ za vyznání ku příslušnosti zvolené, převzaté nebo zděděné věrouce, pak existuje stejně dlouho, jako lidstvo.

Přirozeně, pokud byl člověk na naší Zemi sám nebo jen v malých odloučených, převážně rodinných skupinách - tlupách, o nějakém NÁBOŽENSTVÍ nemohla být řeč.
Určité představy o svém původu v jeho podvědomí mohly sice zůstávat, ale starosti o prvotní bezpečnost svou i rodiny a při zajišťování základních životních potřeb mnohé z dávného stíraly a cokoliv z jevů kolem něho - jistě jen z přírodního prostředí mohl považovat za vzácné, vznešené, zázračné nebo naopak za strašné, obávané, škodlivé, jestliže vůbec již tehdy dokázal tyto pojmy rozlišovat, definovat a dát jim ve své paměti místo a ve své skupině - více-méně ve své rodině stejný význam - smysl.

Ani rodinu, ani rod, ani první a jediný lidský kmen nelze ještě považovat za lidstvo. Jeho prvopočátek je někde mezi skupinami kmenů, které vytvořily národ.

Příbuzenské svazky spojovaly rodiny do rodů a poznané výhody větších společenských celků stejného jazyka a zvyků vytvářely z rodů kmeny. Dělba práce již umožnila z procesu hledání a zajišťování potravy uvolnit vhodné lidské bytosti, třeba po zranění, tělesně méně zdatné jedince nebo již lidi postarší, aby se někdo i mimo řízení společenských záležitostí zabýval také těmi záhadnými a tehdy nevysvětlitelnými jevy.

Záleželo jen na vztahu a schopnostech pověřeného nebo uznávaného specialisty na abstrakce tehdejšího světa, jak svou úlohu, prakticky svůj úřad zvládne. Pokud byl člověkem zvídavým s dobrou pamětí a neměl nic jiného na práci, bylo jen otázkou času, kdy začne těm přírodním látkám kolem něho rozumět.

A jistě přišel na na ledacos. Na léčivé účinky, osvěžující nápoje, halucinogenní i likvidační drogy a jedy i další využitelné vlastnosti bylinek, lesních plodin, minerálů, částí orgánů živočichů a jiných látek a předmětů z okolí stálých sídlišť.

Jako zkušební objekty měl drobná chycená nebo chovaná zvířata - a lidi svého kmene - rodu. Byl-li rozumný a úmrtnost příslušníků společenstvi po jeho léčitelských a zaříkávacích zásazích byla zdůvodněna na úrovni, měl kmen dobrého šamana, čaroděje nebo medicinmana.

Postupem času rostly rody co do hlav i do počtů nejen populační pohodou, ale i vlivem zabírání dalších prázdných - neobsazených, ale obhospodařovatelných a zazvěčených území. Nové rody zakládali často lidé toužící po jiném řádu, zdánlivě jinak. Rostly a sílily i kmeny a vzrůstaly také jejich počty.

Nastal čas, kdy nejdříve většinou na plochých spojitých územích se stejným dorozumívacím jazykem a také o stejných objektech hodných úctívání, pokory i obav z překročení osobních, rodových i kmenových tabu, předchůdců to NÁBOŽENSTVÍ, se staly základem pro formování existenčně schopnějších společenských celků - národů.

Vytváření těchto větších celků kladlo přirozeně vyšší nároky nejen na řízení světských záležitostí včetně upevňování mocenského postavení mezi jinými společenstvími a vládnoucími skupinami. Často se stávalo, že představitelé národní náboženské ideologie se stali současně světskými vládci (kníže = kňaz) a pak došlo i k podřízení veškerého konání celého společenství vyhlášené věrouce postavené na úroveň zákonů

Je-li světská moc prezentována svými parlamenty a vládou, náboženské věrouky řídí církve. Těch hlavních je 5 a jejich odnoží a sekt, někdy i zvláštních 2600. .

Pokračování příště.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama